چگونه آجیل تازه را تشخیص دهیم ؟

چگونه آجیل تازه را تشخیص دهیم ؟

مخاطبین عزیز بیشترین تخلفات صورت گرفته در خصوص خشکبار استفاده از رنگ‌های غیرمجاز به منظور تازه نشان دادن محصول است، افزود: علاوه بر این مورد استفاده از نمک برای سنگین‌تر شدن انواع آجیل و هم‌چنین استفاده از آبلیموهای کهنه برای ترش کردن خشکبار از دیگر تخلفات صورت گرفته است.

مدیر گروه بهداشت محیط استان اصفهان با بیان اینکه یکی از راه‌های تشخیص تازه بودن محصول، تست رنگ آن است، ادامه داد: برای نمونه در تخمه‌های که سیاه و قهوه‌ای هستند در صورتی که انگشت خریدار کمی مرطوب باشد آثار رنگ شیمیایی رنگ به راحتی بر دست باقی می‌ماند.

صفاری با تاکید بر اینکه استفاده بیش از حد از نمک در آجیل منجر به بالا رفتن فشار خون می‌شود، تصریح کرد: افرادی که مستعد بیماری‌های قلبی هستند میزان نمک مصرفی خود را کاهش داده و آجیلی که در آن از نمک کمتری استفاده شده را جایگزین آجیل‌های شور مزه کنند.

مدیر گروه بهداشت محیط استان اصفهان با بیان اینکه احتمال مسمومیت با مصرف آجیل‌های تاریخ مصرف گذشته وجود دارد، خاطرنشان کرد: یکی از نشانه‌های محصولات کهنه و تاریخ گذشته بروز مشکلاتی مانند اسهال و استفراغ است.

صفاری با تاکید بر اینکه بازدید از آجیل فروشی‌های شهرستان اصفهان از یک ماه گذشته آغاز شده است، اضافه کرد: در این بازدیدها تاکنون ۱۷ کارگاه آجیل پزی به مراجع غذایی به دلیل تخلفات معرفی و هفت کارگاه نیز پلمب شده‌اند.

وی با تاکید بر اینکه بیشترین تخلفات به دلیل استفاده از افزودنی‌های غیر مجاز بوده است، خاطرنشان کرد: به شهروندان توصیه می‌شود در خرید آجیل ایام نوروز دقت کنند و مکان‌هایی را برای تهیه این محصولات مد نظر گیرند که مطمئن است.

اما چگونه تشخیص دهیم ؟

رای اطمینان از سلامت آجیل، باید مدتی آن را دست نگه داشت و در صورتی که دست رنگی شد نباید آن را خریداری کرد. رنگ آجیل نشان دهنده استفاده از رنگ های غیر مجاز است.”

او آجیل‌هایی که کرم زده باشد، نم یا رطوبت داشته باشد را از این دست آجیل های رنگ شده عنوان می کند و می گوید برای خرید مناسب نیست: “به طور معمول تخمه هایی که به دست رنگ پس بدهند یا پسته هایی که بیش از حد قرمز باشند، از مصادیق آجیل های رنگی، نامرغوب و غیربهداشتی هستند.

غلامی توصیه می کند آجیل های بسته یندی شده انتخاب شوند: “هموطنان باید از تهیه انواع آجیل از دست‌فروش‌ها و یا از اتومبیل‌هایی که داخل آن به عرضه انواع آجیل می‌پردازند،خودداری کنند، باید آجیل‌ها را از محل‌های مشخص، مراکز آجیل‌فروشی ثابت و دارای مجوز آجیل‌فروشی و یا قنادی‌های دارای مجوز تهیه کنند.

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.