آجیل شب یلدا | بدرقه پاییز به شیوه ایران باستان

آجیل شب یلدا | بدرقه پاییز به شیوه ایران باستان

با نزدیک شدن به شب یلدا، در کنار میوه‌هایی چون هندوانه و انار تقاضا برای انواع آجیل و تنقلات نیز افزایش می‌یابد که خوشبختانه قیمت آجیل به دلیل عرضه کافی در چند ماه گذشته افزایش چندانی نداشته و اکنون هم از قیمت‌های قبلی تبعیت می‌کند. البته به گفته برخی فروشندگان، قیمت‌ها همچنان بالاست و میزان فروش این محصولات نسبت به سال‌های قبل با کاهش محسوس روبرو شده است.

بر اساس گزارش میدانی انواع آجیل و خشکبار به طور سنتی در اواخر آذر ماه و در آستانه شب یلدا با افزایش تقاضا روبرو می‌شود و معمولا در برخی اقلام پر مصرف این محصولات در این ایام افزایش قیمت مقطعی ایجاد می‌شود. اما برخی فروشندگان معتقدند که قیمت آجیل به اندازه کافی بالاست و در صورت صعود قیمت‌ها در شب یلدا تقاضا تحت تاثیر قرار خواهد گرفت.
در میان سایر اقلام پر مصرف، پسته درجه یک دستیچین کیلویی 65 هزار تومان، بادام هندی درجه یک کیلویی 60 هزار تومان و بادام درختی درجه یک کیلویی 63 هزار تومان عرضه می‌شود. همچنین هر کیلوگرم پسته کله قوچی 58 هزار تومان و بادام منقا (با پوست) 50 هزار تومان قیمت دارد. هر کیلوگرم آجیل چهار مغز (پسته، بادام، بادام هندی و فندق) نیز 68 هزار تومان فروخته می‌شود. در میان انواع تخمه نیز تخمه ژاپنی درجه یک کیلویی 40 هزار تومان، تخمه کدو کیلویی 26 هزار تومان و تخمه آفتاب گردان کیلویی 14 هزار تومان عرضه می‌شود که به گفته فروشندگان، تخمه ژاپنی برای شب یلدا از بیشترین تقاضا برخوردار است.

آجیل شب یلدا میتواند شامل موارد زیر باشد

میوه خشک گران‌ترین خوراکی‌ بازار آجیل و خشکبار 
در کنار انواع آجیل، برخی تنقلات هم برای شب یلدا طرفداران خود را دارد. در میان این تنقلات، میوه خشک مخلوط که یکی از گران‌ترین خوراکی‌های شب یلداست کیلویی 80 هزار تومان فروخته می‌شود. همچنین هر کیلوگرم انجیر درجه یک 60 هزار تومان، باسلوق 16 هزار تومان، پاستیل 20 هزار تومان و آلو قرمز 13 هزار تومان است.

● توت خشک، منبع فروکتوز

توت خشک، توت سفیدی است که آن را خشک کرده اند. این ماده غذایی ویتامینی ندارد ولی منبع ارزشمند قند است. به طوری که سهم بیشتر قند موجود در آن فروکتوز است که برای جذب به انسولین نیاز ندارد بنابراین توت خشک برای دیابتی ها که همیشه با کمبود انسولین روبرو هستند، مناسب است.

۶۰ کیلوکالری(یک چهارم لیوان)

 

برگه زردآلو، منبع بتاکاروتن

برگه زردآلو از منابع بتاکاروتن محسوب می شود، ترکیبی که خاصیت آنتی اکسیدانی قوی دارد و به غیرفعال شدن رادیکال های آزاد کمک می کند. نکته دیگر پتاسیم فراوانی است که در این ماده غذایی یافت می شود به طوری که با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۱۳۸۰ میلی گرم پتاسیم دریافت خواهد شد.

۶۰ کیلوکالری(۵عدد)

 

پسته، منبع آهن

پسته سرشار از آهن است و با مصرف ۱۰۰ گرم از آن، ۳ میلی گرم آهن به بدن می رسد و می تواند تاحدودی کمبودهای احتمالی گیاهخواران و کسانی که به هر دلیلی منابع حیوانی آهن را مصرف نمی کنند، تامین کند. بعد از بادام، پسته بیشترین مقدار کلسیم را دارد و برای تامین این ماده معدنی به شما توصیه می کنیم مقدار مشخصی از این مغز را نیز میل کنید.

۴۵ کیلوکالری(۸عدد)

 

● کشمش، منبع پتاسیم

کشمش همان انگور خشک شده است که می توان آن را منبع پتاسیم دانست و با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۱۰۰۰ میلی گرم پتاسیم به بدن می رسد، بنابراین بهتر است فشارخونی ها آن را در رژیم غذایی شان بگنجانند تا به تنظیم فشارخون خود کمک کنند. فراموش نکنید قند این ماده غذایی در ۱۰۰ گرم کشمش، ۳۴ گرم گلوکز و ۳۴ گرم فروکتوز است.

۶۰ کیلوکالری(۲ قاشق غذلخوری)

 

گردو، منبع مس

گردو مس زیادی دارد و مطالعه ها نشان داده اند با خوردن ۱۰۰ گرم از این مغز، بدن ۱ میلی گرم از این ماده معدنی (بیش از نیاز روزانه خانم ها) دریافت می کند. گردو سرشار از اسید فولیک است بنابراین خانم های باردار که بیش از هر گروه دیگری به این ویتامین نیاز دارند، بهتر است که آن را در برنامه غذایی خود بگنجانند.

۴۵ کیلوکالری(۲ عدد)

 

● انجیر خشک، منبع آهن

انجیر خشک از چند جنبه اهمیت دارد؛ اول اینکه با خوردن ۱۰۰ گرم از آن ۵ میلی گرم آهن دریافت می شود، دوم کلسیم زیادی دارد (۲۵۰ میلی گرم در هر ۱۰۰ گرم) و سوم اینکه ۸۹۰ میلی گرم پتاسیم با مصرفش دریافت می شود، بنابراین افرادی که کم خونی دارند، احتمال بروز پوکی استخوان در آنها بالاست و از فشار خون رنج می برند، بهتر است انجیر خشک بخورند.

این اعلان را به اشتراک گذارید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد.